ریاضی دانان چیز های زیادی اختراع کرده اند ، اماتقارن راآن ها نساخته اند . تقارن همه جا هست .در زبان روز مره تقارن را چنین می دانیم که وقتی چیزی رابه دو قسمت کردیم ، یک نیمه انعکاس نیمه ی دیگر باشد .برای مثال ، یک سیب را در نظر بگیرید . ما می دانیم اگر آنرا عمودی از وسط ببریم چه خواهد شد. اما اگر آن را افقی ببریم چه خواهد شد ؟


              

                
                

در بیش تر اجسام پیرامون ما، تقارن یا قرینه بودن وجوددارد .

برای نمونه به هواپیماها و اتو مبیل ها نگاه کنید .سگ ها ،گربه ها ، اشخاص ، درختان ، برگ ها و گل ها .در ریاضیات و فیزیک ، تقارن اهمیت فراوان دارد .


               

                      

                       

اگر چه ریاضی دانان تقارن را اخترع نکرده اند ولی آن هابودند که این مفهوم را تقارن نامیدند . دقت کنید چگونه آن را تعریف می کنند:


             

« در هر چیزی ، تقارن به آن معناست که بتوان آن چیزرا چرخاند ، در آیینه آن را منعکس یا جا به جا کرد یا هرعملی از این قبیل ، بدون آن که ظاهر آن چیز تغییر کند .» بدن انسان  مانند بدن اکثرجانداران دارای یک محور تقارن است ، یعنی یک خط فرضی که بدن را به دو بخش تقسیم می کند ، به گونه ای که یک نیم آن انعکاس کامل نیم دیگراست .این راتقارن آیینه ای یا تقارن راست  چپ می نامند . انسان ها ، ماهیها، حشرات، عنکبوت ها ، پرندگان و پستانداران نیز ، تقارن آیینه ای دارند .   


         

بعضی از چیز ها می توانند دو محور تقارن داشته باشند ، مانند حرف  H  ، که علاوه بر محور تقارن عمودی یک محورتقارن افقی نیز دارد .


لینک را در آدرس بار کپی کرده و به دانش آموز صفحه آموزشی را نشان دهید .

                http://mohtavaonline.ir/upload/symmetry7-sh.swf