باسلام خدمت اولیاهای گرامی

توضیحاتی جهت راهنمایی دانش آموزان و اولیای عزیز درباره طرح جابربن حیان در اختیارتان قرار میدهم امیدوارم راه گشا باشد.


*******                             *******              *******                    *******          *******                       *******


ویژگی های تابلوی نمایش پروژه علمی


برای نمایشگاه پروژه علمی لازم است یک تابلوی نمایش بسازید .هدف از ساخت تابلوی نمایش این است که خلاصه ای از کارتان را به شیوه ای چشمگیر با دیگران درمیان بگذارید . یک تابلو نمایش استاندارد دارای سه دیواره است و در حالت گشوده  cm120 طول و cm90 ارتفاع دارد .


اطلاعات را مثل صفحه یک روزنامه سازماندهی کنید . بسته به نوع پروژه ای که انجام داده اید نوشته های روی تابلو را آماده کنید و آنها را طوری روی تابلو بچسبانید که مستمعین بتوانند به سرعت و همزمان با توضیحات شما مسیر کارتان را از بالا به پایین و از راست به چپ دنبال کنند .
حداقل از قلم 16 برای نوشته های روی تابلوی نمایش استفاده کنید که از فاصلۀ چند قدمی به آسانی خوانده شوند . خوب است که برای زیرنویس عکسها و جدول ها از قلم کوچکتر استفاده کنید .
عنوان باید درشت ترین نوشته تابلو باشد و به آسانی از فاصله دور و از بیرون غرفه قابل خواندن باشد. عنوانی انتخاب کنید که کار شما را به درستی توصیف کند و در عین حال توجه افراد را به خود جلب کند. 
یک تصویر هزار کلمه حرف می زند ! از عکس ها برای توضیح روند کار و از نمودارها برای نمایش نتایج استفاده کنید . اما به خاطر داشته باشید که متن نوشته هایتان را روی عکس ها یا تصاویر نیندازید . چرا که این کار باعث می شود خواندن نوشته ها دشوار شود .

 

مواد و فنون ساخت تابلوی نمایش

یک تابلو نمایشِ استاندارد سه دیواره دارد و به خوبی و بدون تکیه دادن می ایستد . تابلوی نمایش می تواند سفید ، سیاه یا رنگی باشد . جنس آن هم می تواند از مقوای محکم یا کارتن پلاست یا چوب و امثال این ها باشد که به سهولت از بازار قابل تهیه است . می توانید تابلو را از یک کارتن بزرگ و محکم مثل کارتن یخچال بسازید تا برای شما مجانی تمام شود !
اطلاعاتی را که قرار است روی تابلوی نمایش بچسبانید ، روی کاغذ سفید بنویسید یا چاپ کنید . قبل از چسباندن هر ورقه روی تابلوی نمایش از غلط گیری آن مطمئن شوید . چسب های مایع برای چسباندن ورقه های کاغذ به تابلوی نمایش کارایی خوبی دارند . برای مواردی مثل عکسها که چسباندن آنها با چسب مایع مشکل است ، می توانید از چسب های نواری دو طرفه ( دو طرف آن قابلیت چسبیدن دارد ) استفاده نمایید .

نکته:

به جای استفاده ازکاغذ های معمولی از کاغذهای مقوایی 65گرمی و یا110گرمی استفاده کنید ، چون موقع چسباندن به تابلوی نمایش کمتر چین و چروک می خورند . کاغذهای مات بر کاغذهای برّاق مزیت دارند چون کاغذهای براق باعث انعکاس نور و برق زدن تابلوی نمایش می شوند و خواندن مطالب آن را دشوار می کنند . برای برجسته کردن و جذاب شدن نوشته های تابلوی نمایش می توانید از کاغذ رنگی استفاده کنید . شیوۀ مرسوم در این زمینه این است که نوشته را ابتدا روی کاغذ سفید پرینت می کنند و سپس آن را روی کاغذ رنگی می چسبانند(مقداری از کاغذ رنگی به عنوان حاشیه بیرون می ماند )جهت زیبایی کار که باز بسته به سلیقه دانش آموز است.

در مورد موضوعی که در مدرسه تقریبا بحث کردیم و به نتیجه رسیدیم این دو مدل عکسی که مشاهده می کنید مناسب کار ما می باشد

یعنی روش **علمی و یا **طبقه بندی   که در عکس چارت بندی مناسب این روش را مشاهده می کنید و باید طبق این عمل کنید .

در ضمن اولیای محترم در مورد طرح و موضوع با کسی در مدارس دیگر مشورت نفرمایید که از تکراری بودن موضوع خودتان جلوگیری کنید .


تعدادی طرح برای ایده گرفتن در اختیارتان میگذارم

نمونه ایی از دفتر کارنما که باید تمامی فعالیت های دانش اموز از شروع کار تا پایان با ذکر تارریخ  در آن ثبت شود . ( با خط دانش آموز) البته این فقط جهت نمونه است 






سوالی داشتید در خدمتم

بدرود