ریاضی دانان چیز های زیادی اختراع کرده اند ، اماتقارن راآن ها نساخته اند . تقارن همه جا هست .در زبان روز مره تقارن را چنین می دانیم که وقتی چیزی رابه دو قسمت کردیم ، یک نیمه انعکاس نیمه ی دیگر باشد .برای مثال ، یک سیب را در نظر بگیرید . ما می دانیم اگر آنرا عمودی از وسط ببریم چه خواهد شد. اما اگر آن را افقی ببریم چه خواهد شد ؟
در بیش تر اجسام پیرامون ما، تقارن یا قرینه بودن وجوددارد .
برای نمونه به هواپیماها و اتو مبیل ها نگاه کنید .سگ ها ،گربه ها ، اشخاص ، درختان ، برگ ها و گل ها .در ریاضیات و فیزیک ، تقارن اهمیت فراوان دارد .
اگر چه ریاضی دانان تقارن را اخترع نکرده اند ولی آن هابودند که این مفهوم را تقارن نامیدند . دقت کنید چگونه آن را تعریف می کنند:
« در هر چیزی ، تقارن به آن معناست که بتوان آن چیزرا چرخاند ، در آیینه آن را منعکس یا جا به جا کرد یا هرعملی از این قبیل ، بدون آن که ظاهر آن چیز تغییر کند .» بدن انسان مانند بدن اکثرجانداران دارای یک محور تقارن است ، یعنی یک خط فرضی که بدن را به دو بخش تقسیم می کند ، به گونه ای که یک نیم آن انعکاس کامل نیم دیگراست .این راتقارن آیینه ای یا تقارن راست – چپ می نامند . انسان ها ، ماهیها، حشرات، عنکبوت ها ، پرندگان و پستانداران نیز ، تقارن آیینه ای دارند .
بعضی از چیز ها می توانند دو محور تقارن داشته باشند ، مانند حرف H ، که علاوه بر محور تقارن عمودی یک محورتقارن افقی نیز دارد .
ریشه ضرب المثل👇
خر بیار باقلی بار کن
کشاورزی باقلی فراوانی خرمن کرده کنار جاده آورده و بعد از ساعتی همانجا خوابش برد. شخصی که کارش زورگویی و دزدی بود گونی آورده و شروع به پر کردن آن کرد.
کشاورز بیدار شد و با دزد گلاویز شد. دزد صاحب باقلی را به زمین کوبید و روی سینهاش نشست و گفت:
من میخواستم یک گونی باقلی ببرم، حالا که اینجور شد می کشمت و همه را می برم. صاحب باقلی که دید زورش نمیرسد گفت:
حالا که پای جون تو کاره، برو خر بیار باقلی بار کن....
💐
منظومه شمسی ما عبارت از خورشید است و هر چیزی که دور خورشید می گردد. یعنی خورشید، سیارات و ماه هایشان، سیارک ها، ستاره های دنباله دار وشهاب سنگ ها منظومه شمسی ما را تشکیل می دهند. گرد و غبار و تکه یخ هایی که دور خورشید می گردند هم جزو منظومه شمسی هستند.
خورشید یک ستاره است. خورشید بزرگ ترین چیزی است که در منظومه شمسی ما پیدا شده. همه نور و گرمای سیاره ها از خورشید است. علاوه بر خورشید، زمین و ماه زمین، بسیاری از اشیای موجود در منظومه شمسی نیز بدون تلسکوپ قابل دیدن هستند. سیاره های تیر یا عطارد، زهره یا ناهید، مریخ،مشتری، کیوان یا زحل، سیارک های درخشان، شهاب سنگ ها و بعضی از ستاره های دنباله دار را یتوان بدون تلسکوپ مشاهده کرد. ولی اشیای خیلی بیشتری در منظومه شمسی ما هستند که آنها را باید با تلسکوپ دید.
سیاره ها
هشت سیاره ای که دور خورشید می گردند عبارتند از: زمین، تیر یا عطارد، زهره یا ناهید، مریخ، مشتری (بزرگ ترین سیاره منظومه شمسی ما)، کیوان یا زحل (با حلقه های بزرگی که دور آن است)، اورانوس و نپتون. تا مدت ها ستاره شناسان پلوتون را هم در زمره سیارات به حساب می آوردند ولی به تازگی آن را سیاره کوتوله در نظر می گیرند. کمربندی از سیارک ها (سیاره هایی با ابعاد کوچک که از سنگ و فلز ساخته شده اند) نیز وجود دارند که بین مریخ و مشتری می گردند. براساس قوانین حرکت سیاره ای که به وسیله یوهان کپلر ستاره شناس آلمانی در قرن هفدهم میلادی کشف شد، سیاره ها در مداری بیضی شکل به دور خورشید می گردند.
تشکیل شب و روز بر اثر چرخش زمین به دور خودش
بازی با سایه ها
سایه چگونه تشکیل می شود ؟ پشت اجسامی که نور از آن عبور نکند سایه تشکیل می شود
موج چگونه تشکیل می شود ؟ وزش باد بر سطح آب باعث به وجود آمدن موج می شود .
تمرینی کاملا ساده برای درک بهتر این مطلب😊
تو خونه هم میتونید با باد سشوار یا پنکه این کار رو انجام بدید
لطفا مطلب را تا انتها بخوانید و خود را محک بزنید " با خودتان رو راست باشید "
🔴 برخی والدین خود نیاز به یک تربیت اساسی دارند.
🔘 بچه سرفه میکند.
🔸مادر خلاق یک دستمال درمیآورد و به بچه میدهد
🔹مادر غیر خلاق به او میگوید "نکن". بعد هم بچه را دعوا میکند. بچه حالا علاوه بر سرفه، گریه هم میکند.
🔘 بچه غر میزند و نمیخواهد از مغازه بیرون برود.
🔸پدر خلاق به او میگوید که راه خروج را بلد نیست و از بچه میخواهد خروجی را نشانش بدهد. بچه یورتمه کنان بطرف در میرود و خوشحال است. احساس میکند کار مهمی انجام میدهد.
🔹پدر غیرخلاق
او را به زور و کشان کشان بیرون میبرند. بچه گریه میکند. بچه غر میزند و نمیخواهد از مغازه بیرون برود. قربان صدقهاش میروند و وعده شکلات و بستنی میدهند. بچه رشوه را قبول میکند. همچنان غر میزند و از مغازه خارج میشود. و مشغول چانهزدن بر سر تعداد بستنی است.
🔘 بچه در مدرسه دعوا کردهاست. داستان را برای مادر تعریف میکند.
🔸مادرخلاق گوش میدهد، و اجازه میدهد فرزندش صحبت کند.
🔹مادر غیرخلاق درحالیکه سعی دارد باقیمانده غذا را از لای دندانش بیرون بکشد، گوش میدهد. به بچه میگوید: "اون بیتربیته. تو باهاش بازی نکن!".
🔘 بچه بستنی میخورد.
🔸مادر خلاق به او دستمال میدهد تا دهانش را پاک کند.
🔹مادر غیرخلاق خودش دور دهانش را پاک میکند
🔘 بچه گریه میکند و نق میزند
🔸مادر خلاق به کودکش نگاه میکند و از او میخواهد تا علت بدخلقیش را بدون گریه بگوید
🔹مادر غیر خلاق دعوایش میکند. پدر به مادر میتوپد که بچه را دعوا نکن. بچه لگدی حواله پدر میکند. مادر میخندد. پدر بچه را دعوا میکند . باز هم به او وعده و رشوه میدهند
🔘 بچه زمین خوردهاست.
🔸مادر خلاق با لبخند به کودکش نگاه میکند و با زبان بدن به او میفهماند
طوری نیست بلند شو و ادامه بده
و او با خوشحالی بلند میشود و به بازی ادامه میدهد.
🔹مادر غیرخلاق توی سرش میزند. بچه را بلند میکند و مثل کیسه سیبزمینی میتکاند.
بچه میترسد و جیغ میکشد. بعد بچه را پیش خود مینشاند و به او میگوید از جات تکان نخور وروجک
🔘 در مطب دکتر حوصله بچه سر رفتهاست.
🔸مادر خلاق از کیفش کاغذ و مدادرنگی بیرون میآورد. و بچه مشغول میشود.
🔹مادر غیرخلاق مثل گرامافونی که سوزنش گیر کرده باشد لاینقطع میگوید "نرو، نکن، نگو، دست نزن، بیا، حرف نزن، آروم باش، بشین، ول کن، به پدرت میگم …". اعصاب همه رو خرد کردی. الان آقای دکتر میاد آمپولت میزنه!!!
و این ماجرا ادامه دارد،
بهتره بازهم بگیم : والدین خود نیاز به تربیت دارند.
➖➖➖➖➖➖➖➖
یکی از روشهای جمع و تفریق که در ریاضی پایه دوم دبستان ارایه شده، جمع و تفریق تقریبی است که در عددهای دو رقمی بر مبنای 10 و در عددهای سه رقمی، هم بر مبنای 10 و هم بر مبنای 100 انجام می شود.
تقریب همان روش گرد کردن در نظام آموزش قدیم است .
این دیکته ها بدون هیچ غلطی بود
احسنت به پسرام والبته صد آفرین به همه پسرام که خیلی خوب با غلط های کوچولو شدن
جا داره از همه اولیاهای گرانقدر خودم تشکر کنم که با سلیقه و حوصله ایی که به خرج دادن موجبات شادی و نشاط را برای فرزندانشون فراهم کردند .
تمامی کادر دبستان هم امروز جهت هماهنگی ها و تزیینات میز و معلمان در پخش غذاها به بچه های کلاس خودشان خیییلی زحمت کشیدند و خیلی خسته شدیم ولی خندیدن های از ته دل بچه ها و لذتی که از غذا خوردن با همکلاسی هایشان میبردند تمام خستگی ها را از میان میبرد .
ایام همیشه به کام باشه برای همه عزیزان
علوم و تصفیه آب ، گیاهان و نیازشان به نور
ریاضی اموزش جمع و تفریق فرایندی
نمونه ایی از گزارش ها و کاغذ دیواری های بچه ها
فارسی و درس مدرسه خرگوش ها
((سپاسگزارم از همراهی شما اولیای محترم و دلسوز))
-----
استادی در ورودی دانشکده، این مطلب را نصب کردهبود:
برای نابودی ملت نیاز به بمب هستهای یا موشک دوربُرد نیست.
فقط کافیست سطح و کیفیت آموزش را پایین آورد و امکان تقلب را به دانشآموزان و دانشجویان داد، آنگاه ...
مریض بهدست پزشکی که توانستهباشد تقلبکند خواهدمرد؛
خانهها بهدست مهندسی که توانستهباشد تقلبکند، ویران خواهندشد؛
منابع مالی بهدست مدیری که توانستهباشد تقلبکند هدر خواهدرفت؛
عدالت بهدست قاضی که توانستهباشد تقلبکند پامال میشود.
فرزندانمان اگر تقلبکنند، جهل در جانشان جایمیگیرد.
تقلب هم پرورش منش را تباه ساخته و هم آموزش دانش را ویران میسازد.
________________________
( اِ ) ربط ، ربط دهنده ی دو کلمه به هم است .
یعنی مثل یک دکمه می ماند که دو طرف لباس را به هم وصل می کند و اگر این دکمه نباشد هیچ فرقی برای دو طرف لباس نمی کند و تغییری نمی کند ولی اگر هم نباشد لباس به هم وصل نمی شود .
نام خدا دو کلمه هست که باید با ( اِ) ربط به هم وصل شود و اگر از (ـه ه ) استفاده کنیم جزئی جدا نشدنی از نام می شود و این درست نیست .
راهی که برای تشخیص وجود دارد اگر به کلمه ی بعدی ربط داشته باشد و بدون آن کامل نشود از ( اِ) ربط استفاده می کنیم و اگر به کلمه ی بعد ربطی نداشته باشد و نچسبد از ( ـه ه ) استفاده می کنیم .
راه دیگر : کلمه را بیرون جمله نگاه می کنیم اگر معنی داشت ( ه ) و اگر معنی نداشت ( اِ) ربط می گذاریم .
در دیکته گفتن طریقه ی گفتن دیکته اگر از ( اِ ) ربط استفاده می شود یک بار آخر کلمه ی اول را ساکن بگوییم و بار بعد با ( اِ) تا دانش آموز بداند این کلمه به کلمه ی بعدی ربط دارد .
☑️آزمایش علوم
☑️تصفیه آب
لطفا در خانه انجام شود.
دو بطری آب بردارید.یکی آب گل آلود باشد و دیگری خالی.آب گل آلود را روی آجر قرار بدهید و بطری خالی پایین آجر.یک پارچه پنبه ای یا نخی داخل بطری گل آلود کنید و سر دیگر پارچه داخل بطری خالی.به مدت دو روز مشاهدات خود را یادداشت کنید.در صورت امکان عکس قبل و بعد آزمایش را برایم ارسال کنید.♥️
ازمایش تصفیه آب در منزل تهیه شود و به کلاس آورده شود
🖋🌹روش تدریس رقم و عدد
من ابتدا یک جنگل پر از در خت رو در تخته ی کلاس کشیدم و رقم ۰_۹رو به صورت پراکنده روی تخته نوشتم به صورتی که از هر رقم چند تا باشه و سپس از روش قصه گویی استفاده کردم و به این شکل شروع کردم :
یکی بود و یکی نبود در جنگل ریاضی رقم ها کنار هم با آرامش مشغول زندگی کردن بودن و دوستان خوبی برای هم بودن یک روز یک اتفاق بدی در این جنگل ریاضی افتاد.
صبح باد شدیدی شروع به وزیدن کرد و تبدیل به طوفان شد و خانه ی رقم ۲که کمی قدیمی شده بود در اثر طوفان خراب شد بعد از طوفان رقم ۲در حالی که خانه ی خراب خود رو میدید غصه میخورد و مبگفت حالا چکار باید بکنم رقم های دیگه که همه دلشون براش می سوخت هر کدوم پیشنهادی دادن و میگفتن بیا خونه ی ما زندگی کن ناگهان رقم ۹اومد و گفت من از همه ی شما بزرگترم و خونم هم از شما بزرگتره میخوام که رقم ۲بیاد و با من زندگی کنه رقم ۲با خوشحالی پیشنهاد رقم ۹رو قبول کرد از اون روز به بعد دیگه رقم ۲و۹همیشه با هم بودند و دوستاشون هم اونا رو دیگه دو صدا نمیکردن یا میگفتن ۲۹یا میگفتن ۹۲ بستگی داشت که اونا چطور کنار هم بایستند
اینجا از بچه ها سوال می کنم چرا کنار هم ایستادن؟؟
کی ۲۹وکی۹۲میشن ؟؟ و سوال های دیگه
بعد داستان ادامه پیدا میکنه که رقم های دیگه هم تصمیم گرفتن که مثل اینا با هم زندگی کنن و بعد با کمک بچه ها عدد میسازیم و میگیم و دقت میکنیم که از رقم های تکراری کنار هم استفاده کنیم مثل ۳۳و...
بعد در مرحله ی بعد از کارت استفاده می کنم و میخوام کارت ها را در خانه های مشترک کنار هم بگذارند و با تمرین های مختلف به این نتیجه برسند که وقتی کارت داشته باشند نمی توانند تکرار رقم داشته باشند
و در نهایت با طرح چند سوال و پاسخگویی دانش آموزان میزان یادگیری را ارزیابی می کنیم.
امیدوارم موثر بوده باشه
🖋جمع و تفریق فرایندی🖋
برای جمع فرایندی به این صورت داستان می گویم
برای مثال کتاب
=۳۴+۲۳
یکی بود و یکی نبود. یک روز عدد۳۰ وعدد ۴که خیلی حوصله اش سر رفته بود تصمیم میگیره که به پارک بره و به خونه ی همسایه یعنی ۲۰و۳میره و میگه میای با هم به پارک بریم و بیست قبول میکنه که با آن ها به پارک بره ولی ۳که خواب بود همراهشون نمیره و آن ها وقتی به پارک رفتند تصمیم گرفتند که تاب سوار بشوند ولی فقط یک تاب خالی در پارک بود همون طور که ناراحت بودن که کی سوار تاب بشه ناگهان علامت جمع آمد و به آن ها گفت کمک نمی خواهید و مشکل را برای علامت جمع تعریف کردند و علامت جمع گفت وقتی من باشم کنارتون شماها میتونید با هم جمع بشید و یک جا روی تاب بشینید و آن ها با هم جمع شدند و ناگهان یک عدد جدید ساختند یعنی ۵۴ و با هم با خوشحالی روی تاب نشستند.
ناگهان متوجه صدای گریه کسی شدند به نظرتون صدای گریه کی بوده و جواب بچه ها و بله عدد ۳ بود که گریه می کرد ۵۴ با دیدن عدد ۳ گفت نگران نباش و باز هم علامت جمع را صدا کردند و با هم جمع شدند و عدد جدید ساختند یعنی ۵۷ و با شادی با هم در پارک تاب بازی کردند.