والدین محترم در زمان اوقات فراغت دانش آموز ، سعی کنید از این سوالات تکرار و تمرین داشته باشید .
پدرم هرگز ما را کتک نزدو همواره تنبیه خلاقهای در کف داشت. مثلاً اگر فحش بد میدادیم، باید میرفتیم و دهانمان را سه بار زیر شیر آشپزخانه میشستیم و اگر فحش خوب میدادیم، یک بار. من روزهای پرفحش کودکیام را یادم است که هر چند دقیقه یک بار بالای روشویی توالت ایستادهام و دارم آب میگردانم توی دهانم. همزمان، نبردهای مرگباری را هم یادم است که بین خواهران و برادرانم به راه میافتاد و میادینی که کم از رینگ خونین نداشت.
تنبیه پدرم در این مورد، بستن طرفین دعوا به همدیگر بود. البته سفت نمیبست اما شل هم نمیبست. طنابِ زردی داشت که از بالای کمد میآورد و دو طرف متنفر از هم را به هم میبست.
زجر این تنبیه به این صورت است که شما حالاتی از آزار روانی تدریجی و مدام را تجربه میکنید چون طنابپیچ شدهاید دقیقا به کسی که چند ثانیه پیش با او کتککاری کردهاید. یک بار هم که در خانه فوتبال بازی میکردم و پنجره را با ضربهای کاتدار، خاکشیر کردم، پدرم چیزی نگفت.
نگاهش کردم که آرام و با طمأنینه قندشکن را از داخل کابینت آشپزخانه برمیدارد و میرود به اتاق. داخل پذیرایی ایستادم و چند دقیقه بعد صدای ضربههایی را شنیدم که از اتاق میآمد. آهسته سمت اتاق رفتم و پدرم را دیدم که مشغول شکستن قلّکم است. اسکناسهای قلّکی را که یک سال برای جمع آوری پولهایش دندان روی جگر گذاشته بودم، میشمرد. وقتی آنها را گرفته بود و دسته میکرد، پوزخند به لب داشت. فردا هم شیشهبُر آورد و همان پولها را هزینهی ساخت و ساز شیشهی پنجره کرد.
تنبیه والدینِ دیگر در چنین مواردی، سیلی و چَکهای افسری بود اما پدرم در مقابل این سنّت ایستاد و دست به ابداعات بدیع زد. خاطرم هست در ایام سیزده یا چهارده سالگی یک باری که کیف پولش را گذاشته بود روی طاقچه، دستم لغزید و دویست تومانی کش رفتم. اما فردای آن روز در کمال ناباوری دیدم که برخی وسائل کیف مدرسهام نیست. پدرم در اقدامی مشابه، از غفلتم استفاده کرده بود و دقیقا مثل خودم به اموالم دستبُرد زده بود. البته تمام اینها به خاطر هیبتی بود که در آن سالها از «بزرگ تر» در ذهن مان میساختند و به خاطر احترامی که ناخواسته در چشممان داشتند. در عوض، دیروز وقتی به بچهام گوشزد کردم نباید دوستان مدرسهاش را به القاب زشت بخواند، چیزی نگفت. سرش توی تَبلِت بود و مشغول بازیهای خونبار. با لحن محکمتری گفتم: «هیچ خوشم نمیاد پسرم از این حرف ها بزنه!» اما دیدم همان القاب را دارد حواله میدهد به یکی از شخصیتهای بازی.
باخته بود و از دست آدمکشهای رایانه دمق بود. رفتم بالای سرش ایستادم و گفتم: «اگه یه بار دیگه حرف زشت بزنی، باید بری دهنت رو آب بکشی!» سرش را از روی تبلت بلند کرد و با تعجب گفت: «هان؟!» نگاهم میکرد. حرفم را دوباره تکرار کردم و دیدمش که تبلت را رها کرده روی مبل. روی پا میزد و بلند بلند قهقهه میزد.
در نفس نفس زدنهای بین خندههایش گفت: «یعنی این حرفت صد تا لایک داشت بابا!»
✅✅
1– کار میوه چیست ؟ نگهداری از دانه
2 – کدام قسمت گیاه به میوه تبدیل می شود ؟ گل
3 – کار دانه چیست ؟ گیاه را به وجود می آورد .
4 - تعداد دانهها در کدام میوهها از همه بیشتر و در کدام میوهها کمتر است؟ در خیار و هندوانه زیاد و در زردآلو و هلو کم است.
5 – میوه ها به چند گروه طبقه بندی می شوند ؟ دو گروه یک دانه ای و چند دانه ای
6 – چند میوه ی تک دانه ای نام ببر؟ زردآلو – گیلاس – هلو – آلبالو
7 – چند میوه ی چند دانه ای نام ببر ؟ پرتقال – لیمو – سیب – خیار
8 - دانههای تک لپه را نام ببرید؟ برنج، گندم، جو،
9 - دانههای دو لپه را نام ببرید؟ نخود، عدس، پسته، لوبیا
10 – اجزای مهم هر گیاه را نام ببر؟ ریشه – ساقه – برگ
11 – کدام قسمت گیاه آن را در خاک نگه می دارد و آب و مواد غذایی را به گیاه می رساند ؟ ریشه
12 – قسمت های اصلی یک دانه را نام ببر ؟ پوسته ، گیاهک ، اندوخته ی غذایی
13 – کدام قسمت دانه در رشد یک گیاه جدید مهم ترین قسمت است ؟ گیاهک
14 – یک گیاه برای اینکه خوب رشد کند به چه چیزهایی احتیاج دارد ؟ خاک ، آب ، نور خورشید ، دمای مناسب
15 - از خیس کردن وپوست کندن دانه چه فهمیدید؟ فهمیدیم که دانه ها پوست ،گیاهک واندوخته ی غذایی دارند.
16 – ماده ی غذایی گیاهک در کجا قرار دارد ؟ داخل دانه
17 – چند دانه ی خوراکی نام ببر ؟ فندق – بادام – پسته – تخمه آفتابگردان
18 - کدام قسمت دانه را می خوریم ؟ معمولاًهمه ی قسمت های دانه را می خوریم .
19 - دانهها چه شباهتهایی دارند؟ همه ی دانه ها دارای پوسته , گیاهک و اندوخته ی غذایی هستند.
20 – دانه ها از چه نظر با هم فرق دارند ؟ رنگ , شکل , اندازه , خوراکی و غیر خوراکی ,دارویی وغیر دارویی , نرم و سفت و...
21 - کدام دانهها سفتتر و کدام دانهها نرم تر هستند؟ دانهی خیار و گوجه نرمتر و دانهی زردآلو و گیلاس و هلو سفتتر است.
22 – چه چیزهایی به پراکنده شدن دانه ها کمک می کنند ؟ باد ، آب ، جانوران و انسان
23 - انسان و جانوران چگونه به پراکنده شدن دانه ها کمک میکنند؟
انسان با کاشتن و قلمه زدن و جانوران مثل سنجاب که گردو و بلوط را خاک میکند و ذخیره میکند و بعد درخت میشود.
24 - از میان دانهها و میوهها، کدام یک را باد بهتر جابهجا میکند؟ چرا؟
دانههای پنبه , قاصدک و کاج چون خیلی سبک هستند و به راحتی باد آنها را جابهجا میکند.
25 - دو راه زیاد کردن گیاهان که با آن ها آشنا شدید را بنویسید؟ کاشتن دانه وقلمه زدن
26 – قلمه زدن را توضیح بده؟ برای قلمه زدن چند ساقه از گیاه را جدا کرده و در ظرف آبی می گذاریم و پس از چند روز قلمه ها در
آب ریشه می زنند ومی توان قلمه ها را در خاک کاشت تا رشد کند .
27 - چه گیاهانی از راه کاشتن دانه وچه گیاهانی از راه قلمه زدن زیاد می شوند؟ نخود، لوبیا،هندوانه از راه کاشتن دانه و شمع دانی ،
حسن یوسف ودرخت مو از راه قلمه زدن زیاد می شوند.
28 - از دانه چه استفاده هایی می بریم؟ بیشتر دانه ها خورک انسان ها وجانوران می باشند.علاوه بر آن از دانه ها برای تهیه ی روغن , دارو ،چاشنی برای غذا ،کرم ،صابون ومواد آرایشی و........استفاده می کنند.
29 - کدام جانوران را میشناسید که غذای آنها میوه یا دانه است؟ تمام پرندگان مثل کبوتر دانه میخورند. و خرگوش , سنجاب , گاو
گوسفند و بسیاری از حیوانات اهلی میوه و دانه می خورند.
30 – گیاهی را نام ببر که از دانه ی آن روغن به دست می آید ؟ آفتابگردان – پنبه دانه – سویا – کنجد - زیتون
خوب داستان بگو
یکی بود و یکی نبود
تو شهر خط کش ها خونه ها با عدد ها مشخص میشد اسم رییس خونه رو اول هر خونه می نوشتن
خونه یک و روی خط کش نشون میدید و به ترتیب دو و سه و
در هر خونه ده نفر بودند بین یک تا دو فاصله ها رو به همراه بچه ها شمارش کنید بعد دو تا سه و تا آخر
حالا بپرسید بچه ها از صفر تا چهار چند نفر زندگی می کنند و جواب چهل
بعد معرفی سانتی متر و میلی متر
که اسم رییس ها سانتی متره و اسم بچه ها میلی متر
حالا برای تبدیل
از ساده به مشکل
بچه ها گفتید از صفر تا چهار چند نفرند بله چهل نفر
پس داریم اندازه ی میلی متر ها رو میگیم
پس از صفر تا چهار چند میلی متر هست
جواب چهل
پس میتونیم بگیم هر چهار سانتی متر چهل میلی متره
و چند سوال دیگه در همین حد
حالا روی خط کش ۵سانتی متر و ۶میلی متر رو نشون بدید و بگید بچه اینجا یعنی چند نفر با راهنمایی بگید میدونید که تا پنج یعنی پنجاه نفر پس شش تا دیگه هم بهش اضافه کنیم میشه ۵۶نفر
حالا پس میتونیم بگیم که ۵سانتی و ۶ میلی یعنی ۵۶ میلی متر
حالا بالعکس
بچه ها به نظرتون ۷۴میلی چند سانتی متره
جواب ۷ سانتی متر
پس اون چهار چیه
روی خط کش حتما نشون بدید
جواب۴میلی متر
پس میتونیم بگیم
۷۴میلی متر ۷سانتی متر و ۴میلی متر هست
در جلسه بعد این داستان رو گفتم
پای تابلو نوشتم 8 سانتی متر 50 میلی متر
گفتم قبل از حل این سوال میخوام یه ضرب المثل جدید یادتون بدم.(تلفیق فارسی و ریاضی)
کبوتر با کبوتر باز با باز کند همجنس با همجنس پرواز
البته حین گفتن ضرب المثل عزیزایی که اونو بلد بودن من رو همراهی کردن.
بعد در مورد مفهوم ضرب المثل توضیح دادم و گفتم اینجا هم نمیتونیم سانتی متر و میلی متر رو با هم مقایسه کنیم و باید همجنس بشن یا دوتاشون کبوتر بشن یا باز. سانتی متر رو باز نامیدم و میلی متر رو کبوتر و گفتم بهتره بازه هم بشه کبوتر یعنی سانتی متر رو تبدیل کنیم به میلی متر. 8 سانتی متر یعنی 80 میلی متر حالا که دو تاشون میلی متر شدن میتونیم باهم مقایسه کنیم. بله 80 بیشتر از 50 هست. تو مثال های بعدی تذکر میدادم نکنه کبوتر و باز باهم پرواز کنن باز یه پرنده شکاریه کبوتر رو میخوره پس یادتون باشه باید همجنس باشن. چندتا مثال حل کردم و تو همه مثالها، سانتی متر رو به میلی متر تبدیل کردم تا تبدیل واحد همشون ثابت باشه. اگه بخوان مثلا 48 میلی متر رو با 5 سانتی متر مقایسه کنن و میلی متر رو به سانتی متر تبدیل کنن ممکنه گیج بشن پس راحتتر اینه که تو این نوع مقایسه ها، سانتی متر رو به میلی متر تبدیل کنن.
سوخت هواپیما نوع خاصی از سوختهای نفتی است که برای تولید نیرو در هواپیماها، هلیکوپترها و دیگر هواگردها استفاده میشود. سوختهای هواپیما معمولاً نسبت به سوختهایی که در کاربردهای کمتر حساس مثل حملونقل جادهای یا ایجاد گرما استفاده میشوند، از کیفیت بالاتری برخوردار هستند.بیشتر سوختهای هواپیما انواع با کیفیتی از نفت سفید هستند که معمولاً افزودنیهایی برای جلوگیری از خوردگی، زنگ زدن، انجماد و اشتعال در دمای بالا، به آنها اضافه میشود .