دومی های من

کلاس دوم ابتدایی خانم همرنگ

۸ مطلب در شهریور ۱۳۹۵ ثبت شده است

نکات مهم


زمان زیادی تا شروع مدارس باقی نمونده و خالی از لطف نیست که این نکات رو به والدین دلسوز یادآور شویم.


.


🌻والدین و کودک دبستانی


هیج پدری به هنگام صبح بیدار نمی شود تا زندگی فرزندش را تیره سازد . هیچ مادری با خود نمی گوید « امروز اگر فرصتی پیش بیاید بر سر فرزندم داد خواهم زد و یا او را تحقیر خواهم کرد » .



 با این وجود باز هم جنگ و جدال در می گیرد . برای اجتناب از این وضع ناخواسته ، توجه به این نکات ضروری است .


🌹🌹🌹🌹🌹👪

● صبح بخیر

مادرهرگز نباید کودک محصل خود را صبح ها از خواب بیدار کند . کودک از اینکه مادر هر روز صبح به اطاق او بیاید و پتو را از روی او بکشد و بگوید « یالا بلند شو مگر نمی بینی که دیرت شده » نفرت دارد . اگر کودک با صدای ساعت زنگدار بیدار شود بهتر است تا با صدای مادر زنگدار بیدار شود . بهترین هدیه برای فرزند محصلمان یک ساعت زنگدار است که روی آن با حروف درشت نوشته شده باشد : « حالا می توانی رئیس خودت باشی »


🍀🍀🍀🍀🍀

● صبحانه بدون استرس

هنگام صرف صبحانه موقع مناسبی برای آموزش اصول اخلاقی و آداب معاشرت نیست . صبحانه بایستی در یک جو خوشایند صرف شود . هرگونه بگومگو با کودک که اغلب خواب آلوده و بدخلق است ، می تواند به اوقات تلخی منجر شود .استفاده از سخنان نیشدار و طعنه آمیز تهدیدی جدی برای سلامت روانی کودک به حساب می آید و تحت تمام شرایط بایستی مؤدبانه باکودک صحبت کرد .

🌸🌸🌸🌸🌸🌸


● پول توجیبی

پول توجیبی ، مخارج روزانه کودک است نه اهرم فشار علیه او . والدین نبایستی هنگام عصبانیت پول توجیبی کودک را قطع کنند و هنگام خوشحالی بی جهت مقدار آن را زیاد کنند . مقدار پول توجیبی نیز بایستی بر مبنای توان مالی خانواده ونیازهای سنی کودک تعیین شود .


● لباس پوشیدن

کودکان وقتی به مدرسه می روند ، نباید لباسهای گران قیمت پوشیده باشند تا مدام نگران تمیز نگه داشتن آن باشند . کودک بایستی آزاد باشد تا بدود ،‌ بپرد ، توپ بازی کند و این موارد بر تمیز ماندن لباسهای او ارجحیت دارد . به جای ایراد موعظه در مورد پاکیزگی ، بهتر است چند دست لباس ارزان قیمت و بادوام برای فرزندمان تهیه کنیم تا از این طریق سلامت روانی اش را نیز بیشتر تأمین نماییم .

👩👵👱👮👲👼


● عجله نکنید

وقتی به کودک فشار می آورید که عجله کند ، او بیش از پیش وقت را هدر می دهد . ضمن اینکه ،‌عجله معمولاً باعث می شود تا کودک وسایل شخصی خود را در منزل جابگذارد . بهترین کار در اینگونه مواقع این است که اشیای فراموش شده را بدون متهم کردن کودک به فراموشکاری و عدم مسئولیت به او بدهی


👫👫👫👫👫

🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺



 متنی زببا از آقای علی اکبر زین العابدین :


اگر بچه‌ای تکلیف نمی‌نویسد، گیر ندهید، خودش می‌داند و معلمش. اگر بچه‌ای از خوابِ نازِ صبح بیدار نمی‌شود، خودش می‌داند و ناظمش. اگر درس نخواند، خودش می‌داند و کارنامه‌اش. به پدر و مادرش مربوط نیست.

به پدر و مادرش این مربوط است که با هم در خانه دعوا نکنند، تفریحات خارج از سن و سال بچه ایجاد نکنند، وسط هفته تا دیروقت مهمانی نباشند، بچه‌شان را کتابفروشی و موزه و پارک ببرند، در خانه میوه داشته باشند، با بچه‌شان بازی کنند، شب‌ها موقع شام همه دور سفره‌ی غذا گفتگو کنند، با پوست میوه شکل‌های عجیب و غریب درست کنند، هر از گاهی با معلم‌ِ بچه دیدار کنند، به بچه یاد دهند توی اتاقش گلدان داشته باشد و هر روز از آن مراقبت کند، برایش اسباب‌بازی‌هایی بخرند که دستِ بچه ورزیده شود، خودشان هم – بلا نسبت! – یک وقت‌هایی کتاب بخوانند. با بچه شوخی کنند. هی نگویند: «پول نداریم.»، سر بچه منت نگذارند که برایت فلان و بهمان کرده‌ایم، حواسشان باشد دوست‌های خوب دور و بر بچه باشد... همین!🙇🙇🙇


۲۷ شهریور ۹۵ ، ۲۲:۴۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
شکوفه همرنگ

لیست خرید اول مهر

لطفا در خرید پوشه کار دقت کنید حتما ، حتما کیف پوشه کار باشد

۱۶ شهریور ۹۵ ، ۱۵:۳۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
شکوفه همرنگ

ظرافت فارسی دوم


👌نکات بسیار ظریف کتاب فارسی پایه دوم حتما با دقت مطالعه کنید لطفا

📚✏️✏️✏️📚📚


 دانستنی های فارسی دوم 


👌✍(ـه  آخر چسبان و ه آخر تنها ) :


(ـه آخر چسبان )  و  ( ه آخر تنها ) در آخر کلمه هایی که صدای    )اِ  (دارد قرار


 می گیرد , که1⃣ اولاً : بدون  ( ـه  و  ه  )  معنی ندهد مانند : کوزه , پروانه , دانه , ستاره , پرنده , مدرسه , استفاده , پاکیزه , میوه , آماده , به , سایه , پنبه و ...


2⃣ثانیاً : اگر کلمه ی قبل از (اِ) معنی دهد و منتظر کلمه ی دیگری نباشد , نیز (ـه آخر چسبان یا ه آخر تنها ) می گیرد .

🔷🔷🔷

مانند : کرده , بوده , خورده , زده , نامه , دسته , شده , آمده , بسته , ....


*🔸*🔹*🔸

👌✍( ای  مستقل )

اگر بعد از کلمه هایی که صدای آخر آنها مصوت (ـه)  آخر چسبان یا (ه )آخر تنها باشد , صدای ( ای ) بیاید آن را به شکل جدید می نویسیم : ( ای)


مثال : خانه + ای ( خانه ای)  به معنای یک خانه است.


مثال : دانه ای , کوزه ای , پروانه ای , کاسه ای , ستاره ای , پرنده ای , مدرسه ای , میوه ای , دسته ای , سایه ای , پنبه ای , اندازه ای , نامه ای , لاله ای , جوجه ای , ...

🌀💠🌀

کلماتی مانند : رفته , خورده , دیده , شده , خوانده , بسته , بوده , کرده و .. و

۰۹ شهریور ۹۵ ، ۲۲:۰۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
شکوفه همرنگ

تشدید در فارسی


سخنی در مورد تشدید  (   ّ  )


تشدید یکی از علامت های مشترک زبان عربی و فارسی می باشد و جزء صداها و حروف به حساب نمی آید, بلکه اگر بالای حرفی قرار بگیرد مشخّص می گردد که آن حرف در کلمه دو بار تکرار شده است به شرطی که :

👇👇👇👇

اگر در یک کلمه صدایی در آخر یکی از بخش ها و در اوّل بخش بعدی , تکرار شود  , فقط یک بار شکل صدای تکراری را می نویسیم و به جای دیگری بالای آن علامت ( ّ ) را قرار می دهیم و هنگام تلفظ آن حرف را محکم تلفظ می نماییم .


مثال : نججار = نجّار 


مانند : بقّال, نقّاش, بنّا ,اوّل, مکّه, قلّه, بچّه, سکّه ,پلّه, ارّه, دقّت ,مدّت, مربّا, تشکّر, توجّه, امّت, تولّد,

❓❓❓❓❓

🤔سؤال : چرا کلمه ی ( ممکن ) تشدید ندارد ؟ زیرا هر دو صدای تکراری آن در یک بخش قرار گرفته اند

❓❓❓

سؤال : چرا کلمه ی ( پاک کن ) تشدید ندارد ؟ چون پاک کن از دو کلمه ی ( پاک ) و ( کن ) تشکیل شده و صدای تکراری در یک کلمه قرار ندارد تا تشدید بگیرد🌸



۰۹ شهریور ۹۵ ، ۲۱:۵۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
شکوفه همرنگ

ظرافت های فارسی دوم دبستان



✍مبحثی در مورد (می)


همان طور که می دانیم (می ) به افعال نمی چسبد . اما برای باز گو کردن این مطالب برای بچه ها یاد آور می شویم :  اگر بعد از (می) سه شرط وجود داشته باشد


(می) جدا نوشته می شود :


1-اگر بعد از) می ( یک کلمه بیاید­


 2- آن کلمه معنی دهد


 3- آن کلمه کاری انجام دهد.


مانند : می رود , می برند , بر می دارد , می بارد , می بیند , می دانند , می ترسد , می کارند , می بند,می تابد, می رسند , می زند , می پرستیم , می ریزد , می اندازد , می سازند , نمی کارند , نمی کردند , می کنیم , می پزد , می دود ,......

**🌼🌼**🌼🌼

یاد آوری در مورد ( خوا – استثنا ) : خا


خواندن ,می خوانم, بخوانید, نمی خوانند, خوانده ایم, خوانا ,خوانده باش, بخوان ,...


( و هر آنچه معنی خواندن دهد )


خوابیدن : خواب ,بخوابید, می خوابید, نمی خوابیم, خوابیده ای, تختخواب, رختخواب ,...( و هر آنچه معنی خوابیدن دهد .)


خواستن : خواستیم,می خواستید, نخواستی, خواسته اید, نمی خواست,خواهش , بخواهید, نخواهید,خود خواه ,... ( و هر آنچه معنی خواستن دهد .)

🌀💠🌀

کلمه های استثنا یا کلمه های بی ریشه : خواهر, استخوان ,خوار, شیر خوار,


گوشت خوار, ماهی خوار, جهان خوار , خواجه و خوارزم و …


***🌸🌸***🌸🌸

مبحثی در مورد گی ـ گان


اگر بعد از کلمه هایی که صدای آخر آنها مصوت (ـه ) آخر چسبان یا (ه) آخر تنها باشد , گی ، گان بیاید : ( ـه آخر چسبان یا ه آخر تنها تبدیل به   (إ ) دوم      می شود . 


مثال : ستاره + گان = ستارِگان         بنده + گی = بندِگی.

۰۹ شهریور ۹۵ ، ۲۱:۵۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
شکوفه همرنگ

پیک های تابستانه دوم به سوم

لطفا دانش آموزان را تشویق به حل تمرینات داده شده کنید و تکرار و تمرین یادتون نره😉چیزی به مهر نمونده 😱


دانلود 1 ریاضی


دانلود 2  علوم


دانلود 3  فارسی


دانلود 4  فارسی

۰۹ شهریور ۹۵ ، ۲۱:۳۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
شکوفه همرنگ

مفاهیم ریاضی اول به دوم


مفاهیمی که دانش آموزان کلاس اول در بدو ورود به کلاس دوم باید بدانند.


لطفا اولیای محترم همکاری کنند و با دانش آموزان تمرین کنند.


📚مفاهیم ریاضی


🔗در زمینه مفهوم کم - زیاد - کوچک - بزرگ


تعدادی گردو یا لیمو عمانی انتخاب کنید و در دو گروه کم و زیاد قرار دهید و بعد از آموزش به دانش آموز گردو ها را روی هم بریزید و از او بخواهید آن ها را در دو گروه کم و زیاد قرار دهد. یک سیب کوچک و یک سیب بزرگ یا هر میوه مشابه آن انتخاب کنید و مفهوم کوچک و بزرگ را به کودک آموزش دهید.


🔗مفهوم زیر - رو - بالا - پایین

توپ هایی را انتخاب کنید و یک بار زیر تخت و یک بار روی تخت قرار دهید. همزمان کلمه زیر یا رو را تلفظ کنید و از دانش آموز بخواهید که او نیز همراه شما تلفظ کند تا وقتی که این مفهوم در او شکل گیرد. همان توپ ها را در دست گرفته یک بار بابل ببرید و بار دیگر پایین بیاورید و آن قدر این کار را ادامه دهید تا مفهوم بالا و پایین را یاد بگیرد.


🔗مفهوم دور - نزدیک

از دانش آموز بخواهید اشیای نزدیک خودش را نام برده،سپس اشیایی را که در فاصله دورتری قرار گرفته نام ببرد.


🔗مفهوم جلو - عقب

یک ماشین پلاستیکی برداشته و آن را جلو و عقب ببرید و همزمان از واژه های جلو و عقب استفاده کنید و از دانش آموز بخواهید همین عمل را انجام دهد.


🔗مفهوم عمق یا گودی

به دانش آموز اجازه دهید تا ماسه بازی کند.به این منظور ماسه نرم خیس شده و وسایلی مانند قاشق کوچک و قاشق بزرگ و قوطی در اختیار او قرار دهید تا با زیر و رو کردن ماسه ها مفاهیم مربوط به عمق را فرا گیرد.مقداری خمیر در اختیار کودک قرار دهید تا در آن گودی های مختلف ایجاد کند. 


🔗مفهوم کوتاه - بلند

در کنار دانش آموز  روبروی آینه بایستید و با نگاه کردن در آینه بگویید قد کدام یک از شما کوتاه و کدام یک بلند است.


🔗مفهوم خط کشیدن

یک چوب به او بدهید تا به کمک آن روی ماسه ها خط بکشد.


🔗مفهوم یک و بیش از یک

ضمن بازی با مهره ها از دانش آموز  بخواهید ابتدا یک مهره و سپس چند مهره بردارد و آن قدر این کار را انجام دهد تا مفهوم یک و بیش از یک را فرا گیرد.


🔗مفهوم شناسایی جهات مختلف

از کتاب های دانش آموز  که تمرین هایی به این صورت دارند که مانند رنگ آمیزی هست و دارای اشکال مختلف.مثلا از دانش آموز می خواهد تا خرگوش سمت راست را رنگ بزند و یا بادکنک سمت چپ را مشخص کند و..


🔗مفهوم ردیف بندی 

برای این مورد از چنین تمرین هایی استفاده شود.مثلا: مهره های زیز را از کمتر به بیشتر ردیف کن.حلقه هارا از بزرگ به کوچک ، یا از کوچک به بزرگ ردیف کن...


🔗مفهوم رسم اشکال هندسی

برای این مورد ازدانش آموز بخواهید اشکال مثلث،مربع و مستطیل رسم کند.


🔗مفهوم شمارش اعداد

از دانش آموز  بخواهید از 1 تا 10 بشمارد،سپس از او بخواهید از 1 تا 10 معکوس بشمارد. این تمرین ها را آن قدر ادامه دهید تا در شمارش تسلط کافی به دست آورد.


🔗مفهوم پول

دانش آموز را تشویق کنید تا با شما معامله کند. مثلا به او بگویید حالا من به تو یک 5 ریالی می دهم و تو باید از 1 ریالی هایت آن قدر به من بدهی که مساوی 5 ریالی من شود.


🔗مفهوم اندازه

تعدادی نی نوشابه به اندازه های مختلف به دانش آموز  بدهید و از او بخواهید آن ها را به ترتیب اندازه ردیف کند.


🔗مفهوم مساحت

تعدادی اشکال هندسی در اختیار دانش آموز  بگذارید تا به ترتیب از کم ترین سطح تا بیشترین سطح را مشخص کند.


🔗مفهوم وزن

یک ترازوی ساده در اختیار دانش آموز  قرار دهید تا اسبا بازی هایش را وزن کرده،سنگینی و سبکی هر کدام را مشخص کند.


🔗مفهوم مساوی

از دانش آموز بخواهیم بین تعدادی تصویر تناظر یک به یک برقرار کند. یا مثلا تعدای قاشق را در تعداد برار با همان در بشقاب ها بگذارد.


🔗مفهوم درک مجموعه

تعدادی ظرف پلاستیکی کوچک و تعدادی مهره به دانش آموز می دهیم و از او می خواهیم مجموعه های مختلفی با آنها بسازد. سپس از او می خواهیم تعداد هر مجموعه را روی ظرف آن بنویسد.


🔗مفهوم جمع و تفریق

مسایلی طرح کنید. مثلا: 4 سیب داشتیم یکی از سیب ها را خوردیم، چند تا باقی ماند؟ 5 تا سیب داشتیم، 3 سیب هم از مادرمان گرفتیم، حالا چند سیب داریم؟


۰۹ شهریور ۹۵ ، ۲۱:۲۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
شکوفه همرنگ

پیک تابستانه

۰۹ شهریور ۹۵ ، ۱۹:۵۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
شکوفه همرنگ