دومی های من

کلاس دوم ابتدایی خانم همرنگ

۱۶ مطلب در بهمن ۱۳۹۶ ثبت شده است

اموزش فصل دانه ها در کلاس من


بچه ها با مشاهده انواع دانه ها داخل میوه ها و نوش جان کردن انواع غذاهایی که داخل آنها از دانه های خوراکی استفاده شده بود به کاربرد دانه ها در زندگی پی بردند .

با کاشت یک دانه و مشاهده اجزای آن مفهوم قسمت های مختلف دانه را آموختند و کلی در مورد تفاوت دانه ها با بچه ها صحبت شد .


۳۰ بهمن ۹۶ ، ۱۲:۴۰ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
شکوفه همرنگ

تمرینات هفت گانه برای افزایش تمرکز کودکان بی دقت

ممنون میشم اولیای گرامی مطالب را مطالعه کنند .


✨توجه و تمرکز، پایه و اساس انجام موفقیت آمیز امور روزمره، مطالعه هدفمند و بهینه و همچنین انجام صحیح تکالیف درسی است.



    برخی تمرینات و بازی هایی وجود دارند که والدین می توانند با کودک انجام دهند تا توانایی تمرکز و توجه را در آنان افزایش دهند.

    

    

   1⃣ تجسم


    از کودک بخواهید چشمانش را ببندد. سپس تصویر یکی از اشکال هندسی مانند مثلث را در ذهن تجسم کند و بعد از آن با چشمان بسته آن تصویر را روی کاغذ ترسیم کند. از او بخواهید این کار را دوباره تکرار کند و تصویر متجسم ذهنش را نقاشی کند، انجام این کار بدون توجه و تمرکز امکان پذیر نخواهد بود و این کار هر چه کندتر صورت گیرد به علت افزایش مدت زمان توجه و تمرکز، نتایج بهتری به همراه دارد. در مراحل پیشرفته تر می توان اشکال متفاوت و پیچیده تری مانند مربع، لوزی، ستاره و ... انتخاب کرد.

    

    

    2⃣حدس شکل ها


    از کودک بخواهید چشمانش را ببندد، آنگاه اشکال هندسی را به او بدهید و از او بخواهید که نوع آنها را حدس بزند. در مراحل پیشرفته تر اشکال حیوانات مختلف را به او پیشنهاد دهید.

    

    

   3⃣ تمرکز بر دما


    دستان کودک را در دست بگیرید و هنگامی که چشمانش بسته است، دو شیء کمی گرم و کمی سرد را در دستانش بگذارید و از او بخواهید دمایی را که احساس می کند شرح دهد.

    

    

   4⃣ تمرکز بر صدای محیط


    هنگامی که با کودک به مکان های شلوغ مانند پارک، رستوران، ساحل، جنگل و... می روید، از او بخواهید به صدای طبیعت گوش فرا دهد، صداهایی مانند صحبت افراد حاضر در محیط، صدای آب، صدای امواج دریا، صدای برخورد و تماس اشیا، صدای پرندگان و.... اکنون از او بخواهید هر صدایی را که می شنود توضیح دهد. وسایل صوتی - تصویری، انواع سی دی ها و نوارهای مختلفی وجود دارند که صداهای مختلفی از طبیعت هستند و کودک می تواند این تمرین تمرکز را در خانه انجام دهد.

    

    

    5⃣بازی با انگشتان


   از کودک بخواهید انگشتان دستش را باز نگه دارد و با تمرکز روی یکی از آنها، آن را خم کند. وقتی تمام انگشتانش را بست، دوباره از او بخواهید دستش را باز کند و این بار با تمرکز بیشتر یکی از انگشتانش را خم کرده و دوباره باز کند، سپس همین کار را برای انگشت بعد انجام دهد بدون اینکه انگشتان دیگر را خم کند.

    

    

   6⃣ تکنیک تنفس


    از کودک بخواهید به آرامی تنفس کند و تا 10 بشمارد. عمل شمارش باید در هر دم و بازدم تکرار شود.

    

    

    7⃣نگاه کردن


    شیء را در فاصله چند متری کودک قرار داده و از او بخواهید که به آن شیء بدون پلک زدن نگاه کند. هر چه مدت زمان مشاهده بدون پلک زدن طولانی تر شود تمرکز وی را به همان نسبت افزایش خواهد داد.

    این نکته را به کودک یادآور شوید پلک نزدن همیشه خوب نیست و مختص انجام این تمرین است زیرا پلک نزدن مداوم سبب خشکی، سوزش و خارش چشم خواهد شد. در پایان هر تمرین به نتایج و پیشرفت های حاصله کودک نیز توجه داشته باشید.


۲۳ بهمن ۹۶ ، ۲۱:۳۳ ۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
شکوفه همرنگ

روانشناسی خطوط کودکان

خطوط نقاشی کودکان 


🔮خطوط نازک و هماهنگ در نقاشی کودک،نشان دهنده ی سازگاری کودک است.


🔮خطوط کوچک و فشرده،نشانه ی ناراحتی درونی کودک است.


🔮خطوط مارپیچ نشانه ی پرخاشگری در کودک است.


🔮خطوط نازک و ملایم،احساسات عاطفی کودک را می رساند.


🔮خطوط کوتاه،خجالتی بودن و خطوط کمرنگ،کمبود جوش و خروش را می رساند.


✳️اگر در صفحه نقاشی بیشتر از نصف صفحه خالی بماند و نقاشی کوچک باشد نشانه ی اعتماد به نفس پایین کودک است.


✳️اگر کودک مرتب نقاشی کند و پاک کند نشانه ی ترس و اضطراب درونی اوست.


✳️در مورد نقاشی خانه،اگر در و پنجره ای برای خانه نکشد،نشانه ی وابستگی شدید به مادر است.


🏡بهترین نقاشی که نشانه ی روان سالم در کودک است،کشیدن خانه با دودکش و پنجره و در و پرده و آنتن است.


🔆خورشید در نقاشی کودک،نماد پدر است.خورشید با چشم و ابرو رابطه ی خوب با پدر را می رساند و خورشید سیاه ،تیرگی رابطه با پدر را می رساند.


👬اگر کودک آدمکی را نقاشی کند :


💥سر بزرگتر از بدن،ناسازگاری کودک را می رساند.


🔴سر به تنهایی بدون بدن،اضطراب را می رساند

مفاهیم نقاشی کودکان


نکات گوناگونی در نقاشی کودک وجود دارد که می تواند مفهوم خاصی داشته باشد. با آگاهی از این نکات ، شما پدر یا مادر گرامی می توانید تا حدودی با مفاهیم نقاشی فرزندانتان آشنا شوید و در صورت مشاهده نکته نگران کننده ، با مشاور بالینی یا مشاور آگاه ، ارتباط برقرار کنید و اطلاعات دقیق تری را به دست آورید.


مشاور یا روانشناس بالینی ، با توجه به ویژگی های نقاشی و محتوای آن و نیز براساس توضیحات کودک در مورد نقاشی خود و رفتارهای او ، به نتایج دقیق تری می رسد.


در این نوشتار به برخی از این مفاهیم اشاره می شود.


مفاهیم خطوط :


خطوط کمرنگ از یک سو ظرافت احساسات و معنویت را نشان می دهد ، و از سوی دیگر غالبا بیان کننده کمرویی ، اضطراب ، و پریشانی است.


خطوط پر رنگ نشانه ی خشونت و گاهی واکنش در برابر ترس از ناتوانی ، اضطراب و پریشانی است


خطوط معمولی امنیت و سازگاری را نشان می دهد


خط خطی کردن چهره ای که کشیده ، به معنای محو عامل ترس است.


مفاهیم شکل ها:


کشیدن آدمک کوچک که به طور معمول در گوشه کنار کاغذ ترسیم می شود ، به معنای کم رویی است


چشم های درشت ( دایره بزرگ ) که وسط آنها نقطه گذاشته می شود ، بیانگر ترس کودک می باشد.


حذف برادر یا خواهر در نقاشی ، به معنای حسادت به آنهاست.


مفاهیم رنگ ها:


استفاده از رنگ های سیاه و تیره به معنای ترس ، اضطراب ، غمگینی و نا امیدی است


رنگ خاکستری، رنگی خنثی است و چیزی را بیان نمی کند.


رنگ قهوه ای ، به معنای مقابله با فشار والدین برای نظافت است.


رنگ بنفش به معنای تمایل به چیزهای مخالف و استفاده ی زیاد از آن ، نشانه ی اضطراب است.


رنگ آبی ، صلح و آرامش و تسلیم و درون گرایی را بیان می کند.


رنگ سبز نشانه ی نیاز به جلب توجه و میل به محبوبیت ، گرایش به ارتباط و پایداری و سرسختی است.


رنگ قرمز ، نیاز به حرکت و برون گرایی و عمل را نشان می دهد


رنگ زرد نشانه شادی و خوش بینی و میل به مشارکت است


رنگ پرتقالی نشانه ی نشاط و پویایی و میل به کامیابی است.


رنگ صورتی صلح و تعادل را نشان می دهد.


استفاده از یک یا دو رنگ ، نشانه ی گوشه گیری و انزوا و استفاده از پنج رنگ ، نشانه ی سازگاری است


فقدان رنگ در قسمتی یا تمام نقاشی ، می تواند گویای خلأ عاطفی یا دلیلی بر گرایش های ضد اجتماعی است.


مفاهیم فضاها:


استفاده از فضاهای مختلف صفحه نیز می تواند مفاهیم ویژه ای داشته باشد.


استفاده از بالای صفحه به معنای آرمان گرایی و رویا پردازی و استفاده از پایین صفحه به معنای افسردگی است.


استفاده از چپ صفحه بازگشت به کودکی ( واپس روی ) و استفاده از قسمت راست صفحه به معنای نگاه به آینده می باشد


توجه داشته باشید که ، نشانه های پیش گفته ، هیچ یک واقع نمایی دقیق ندارند و فقط می توانند قرینه ای برای وجود نشانه ها باشند.


۲۳ بهمن ۹۶ ، ۲۰:۰۰ ۲ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰
شکوفه همرنگ

نمونه ایی از کاردستی های خلاق جهت ایده

۱۴ بهمن ۹۶ ، ۲۲:۵۴ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
شکوفه همرنگ

اطلاعاتی در مورد پیامبران(ع)



● 4 نفر از پیامبرانی که عرب.زبان بودند:

- حضرت هود(ع)

- حضرت صالح(ع)

- حضرت شعیب(ع)

- حضرت محمد(ص)



● پیامبرانی که هرگز ازدواج نکردند:

- حضرت عیسی(ع)

- حضرت یحیی(ع)


● پیامبرانی که با هم برادر بودند:

- حضرت موسی(ع) و حضرت هارون(ع)

- حضرت اسمائیل(ع) و حضرت اسحاق(ع)


● پیامبرانی که پدر و پسر بودند:

- حضرت ابراهیم(ع) و حضرت اسماعیل(ع)

- حضرت ابراهیم(ع) و حضرت اسحاق(ع)

- حضرت یعقوب(ع) و حضرت یوسف(ع)


● پیامبرانی که در کنار مزار حضرت علی(ع) مدفون هستند:

- حضرت آدم(ع)

- حضرت نوح(ع)

- حضرت صالح(ع)

- حضرت هود(ع)


● پیامبرانی که دو نام داشتند:

- حضرت محمد(ص)- احمد

- حضرت یونس(ع)- ذوالنون

- حضرت عیسی(ع)- مسیح

- حضرت خضر(ع)- ملیقا

- حضرت یعقوب(ع)- اسرائیل

- حضرت یوشع بن نون(ع)- ذوالکفل



● حضرت یونس(ع) چند شبانه.روز در شکم ماهی بودند؟

- 7 شبانه.روز


● تعداد پیامبرانی که در بنی.اسرائیل مبعوث شدند:

- 600 پیامبر


● پیامبرانی که در زمین کربلا بر مصیبت امام حسین(ع) گریستند:

- حضرت آدم(ع)

- حضرت ابراهیم(ع)

- حضرت موسی(ع)

- حضرت اسماعیل(ع)

- حضرت نوح(ع)

- حضرت عیسی(ع)


● پیامبرانی که پادشاه روی زمین بودند:

- حضرت سلیمان(ع)

- حضرت ذوالقرنین(ع)


● آخرین پیامبری که وارد بهشت می.شود؟

- حضرت سلیمان(ع)


● پیامبرانی که با هم، هم.عصر بودند؟

- حضرت خضر(ع)

حضرت موسی(ع)

حضرت شعیب(ع)

- حضرت ابراهیم(ع)

‌حضرت لوط(ع)

حضرت یعقوب(ع) 

حضرت یوسف(ع)


● پیامبرانی که مقام امامت هم داشتند؟

- حضرت محمد(ص)

- حضرت ابراهیم(ع)


● کدام پیامبر(ع) در کشور ایران مدفون است؟

- حضرت دانیال نبی(ع) در شهر شوش دانیال


● کدام یک از پیامبران را سر بریدند؟

- حضرت یحیی(ع)

 

● قبر حضرت موسی(ع) توسط چه کسی کنده شد؟

- حضرت عزرائیل(ع)


● کدام پیامبر(ع) داماد یکی دیگر از پیامبران(ع) بود؟

- حضرت موسی(ع) داماد حضرت شعیب(ع) بود!


۱۴ بهمن ۹۶ ، ۱۷:۰۰ ۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
شکوفه همرنگ

تمرین اندازه گیری

۱۲ بهمن ۹۶ ، ۱۵:۲۶ ۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
شکوفه همرنگ

پاسخ به سوالاتی که در ریاضی دوم برای شما پیش می آید



🎲علامت کمتر، بیشتر را چگونه استفاده کنیم؟


✍برای معرفی و تدریس عنوان می کنیم که این علامت، علامت کمتر بیشتر است و از هر دو طرف قابل خواندن است.



🎲در تفریق در خط زدن قانون خاصی وجود دارد؟(مثلا: حتما باید از راست خط بزنیم؟)


✍در تفریق های خطی بهتر است خط زدن از سمت راست انجام شود و باقی مانده در سمت چپ بماند. در تفریق ستونی فرقی نمی کند و بستگی به خواست دانش آموز دارد.



🎲در جمع های ترکیبی 5 و 10 ، برای راحتی و سرعت، چه روشی پیشنهاد می شود؟


✍نحوه ی جمع بندی به عهده ی دانش آموزان است اما بهتر است ابتدا به ده رساند و بعد ده تایی ها را با هم جمع کرد و در نهایت اگر یکی هم داشتیم، به آن اضافه شود. ‌لازم به ذکر است این دسته تمرینات در کلاس زیاد کار و تمرین شده است.


🎲چرا مفهوم ربع و نیم را روی ساعت نشان دادید؟


✍چون  می خواهیم دانش آموز مفهوم ربع و نیم را با زاویه عقربه های ساعت ببیند البته دانش آموزان از ربع و نیم در خواندن ساعت در زندگی روزمره  استفاده می کنند و با این مفاهیم آشنا هستند.




🎲چرا در کلاس دوم به  مدل سازی توجه زیادی شده است؟


✍‌باعث تقویت مهارت های دست ورزی - تجسم بصری - پرورش حس زیبا شناختی پوشاندن سطح - آمادگی برای مساحت -  آشنایی دانش آموزان با کاشی کاری و معماری اسلامی، ایرانی - ترکیب اشکال هندسی در  محیط پیرامونی -  پرورش خلاقیت.


🎲چرا بحث مالی (کار با سکه) در کلاس دوم مطرح شده است؟


✍یکی از مباحث مهمی که دانش آموزان باید آشنا شوند و در زندگی استفاده کنند مباحث مالی است. در کتاب دوم ریال به عنوان واحد پول همراه با معرفی اعداد سه رقمی  بکار رفته است (دانش آموز بین اعداد سه رقمی و مفهوم پول ارتباط برقرار می کند). سکه به عنوان ابزار دست ورزی مناسب ترین وسیله برای معرفی این مفهوم است.


🎲آیا پس از آموزش جمع و تفریق از سمت چپ می توان جمع و تفریق تکنیکی را آموزش داد؟


✍تا قبل از فصل شش نباید جمع و تفریق تکنیکی را آموزش داد تا دانش آموزان به خوبی با روش گستره نویسی (فرآیندی) آشنا شوند.



۰۶ بهمن ۹۶ ، ۰۲:۵۸ ۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
شکوفه همرنگ

لذت معلمی

شاید دانش آموزهایم شلوغ باشند ،


گاهی از شدت بازیگوشی امانم را ببرند

آن چنان که من می خواهم اصلا درس نخوانند ،

آن چنان اذیتم کنند که تا پایان روز حال خوشی نداشته باشم شاید حقوقم نسبت به خیلی از مشاغل کمتر باشد،


شاید کسانی در جامعه نسبت به من و شغلم کم مهری کنند 


و هزار شاید دیگر.....  


 اما هرگز لذت معلمیم را با دنیا عوض نمی کنم.


 لذت استقبال یک دانش آموز برای آموختن از میان چندین نفر،


 لذت معرفت بچه های پاک و معصوم،


لذت سلام های  از فاصله چند متری در خیابان،

و حال و احوال پرسی دوستانه و خالصانه شان.

 من

لذت معلمی را با دنیا دنیا رفاه عوض نخواهم کرد.


دوستتان دارم فرشتگان کوچک من


۰۵ بهمن ۹۶ ، ۱۷:۴۰ ۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
شکوفه همرنگ

راهنمایی در مورد طرح جابر

باسلام خدمت اولیاهای گرامی

توضیحاتی جهت راهنمایی دانش آموزان و اولیای عزیز درباره طرح جابربن حیان در اختیارتان قرار میدهم امیدوارم راه گشا باشد.


*******                             *******              *******                    *******          *******                       *******


ویژگی های تابلوی نمایش پروژه علمی


برای نمایشگاه پروژه علمی لازم است یک تابلوی نمایش بسازید .هدف از ساخت تابلوی نمایش این است که خلاصه ای از کارتان را به شیوه ای چشمگیر با دیگران درمیان بگذارید . یک تابلو نمایش استاندارد دارای سه دیواره است و در حالت گشوده  cm120 طول و cm90 ارتفاع دارد .


اطلاعات را مثل صفحه یک روزنامه سازماندهی کنید . بسته به نوع پروژه ای که انجام داده اید نوشته های روی تابلو را آماده کنید و آنها را طوری روی تابلو بچسبانید که مستمعین بتوانند به سرعت و همزمان با توضیحات شما مسیر کارتان را از بالا به پایین و از راست به چپ دنبال کنند .
حداقل از قلم 16 برای نوشته های روی تابلوی نمایش استفاده کنید که از فاصلۀ چند قدمی به آسانی خوانده شوند . خوب است که برای زیرنویس عکسها و جدول ها از قلم کوچکتر استفاده کنید .
عنوان باید درشت ترین نوشته تابلو باشد و به آسانی از فاصله دور و از بیرون غرفه قابل خواندن باشد. عنوانی انتخاب کنید که کار شما را به درستی توصیف کند و در عین حال توجه افراد را به خود جلب کند. 
یک تصویر هزار کلمه حرف می زند ! از عکس ها برای توضیح روند کار و از نمودارها برای نمایش نتایج استفاده کنید . اما به خاطر داشته باشید که متن نوشته هایتان را روی عکس ها یا تصاویر نیندازید . چرا که این کار باعث می شود خواندن نوشته ها دشوار شود .

 

مواد و فنون ساخت تابلوی نمایش

یک تابلو نمایشِ استاندارد سه دیواره دارد و به خوبی و بدون تکیه دادن می ایستد . تابلوی نمایش می تواند سفید ، سیاه یا رنگی باشد . جنس آن هم می تواند از مقوای محکم یا کارتن پلاست یا چوب و امثال این ها باشد که به سهولت از بازار قابل تهیه است . می توانید تابلو را از یک کارتن بزرگ و محکم مثل کارتن یخچال بسازید تا برای شما مجانی تمام شود !
اطلاعاتی را که قرار است روی تابلوی نمایش بچسبانید ، روی کاغذ سفید بنویسید یا چاپ کنید . قبل از چسباندن هر ورقه روی تابلوی نمایش از غلط گیری آن مطمئن شوید . چسب های مایع برای چسباندن ورقه های کاغذ به تابلوی نمایش کارایی خوبی دارند . برای مواردی مثل عکسها که چسباندن آنها با چسب مایع مشکل است ، می توانید از چسب های نواری دو طرفه ( دو طرف آن قابلیت چسبیدن دارد ) استفاده نمایید .

نکته:

به جای استفاده ازکاغذ های معمولی از کاغذهای مقوایی 65گرمی و یا110گرمی استفاده کنید ، چون موقع چسباندن به تابلوی نمایش کمتر چین و چروک می خورند . کاغذهای مات بر کاغذهای برّاق مزیت دارند چون کاغذهای براق باعث انعکاس نور و برق زدن تابلوی نمایش می شوند و خواندن مطالب آن را دشوار می کنند . برای برجسته کردن و جذاب شدن نوشته های تابلوی نمایش می توانید از کاغذ رنگی استفاده کنید . شیوۀ مرسوم در این زمینه این است که نوشته را ابتدا روی کاغذ سفید پرینت می کنند و سپس آن را روی کاغذ رنگی می چسبانند(مقداری از کاغذ رنگی به عنوان حاشیه بیرون می ماند )جهت زیبایی کار که باز بسته به سلیقه دانش آموز است.

در مورد موضوعی که در مدرسه تقریبا بحث کردیم و به نتیجه رسیدیم این دو مدل عکسی که مشاهده می کنید مناسب کار ما می باشد

یعنی روش **علمی و یا **طبقه بندی   که در عکس چارت بندی مناسب این روش را مشاهده می کنید و باید طبق این عمل کنید .

در ضمن اولیای محترم در مورد طرح و موضوع با کسی در مدارس دیگر مشورت نفرمایید که از تکراری بودن موضوع خودتان جلوگیری کنید .


تعدادی طرح برای ایده گرفتن در اختیارتان میگذارم

نمونه ایی از دفتر کارنما که باید تمامی فعالیت های دانش اموز از شروع کار تا پایان با ذکر تارریخ  در آن ثبت شود . ( با خط دانش آموز) البته این فقط جهت نمونه است 






سوالی داشتید در خدمتم

بدرود


۰۴ بهمن ۹۶ ، ۱۵:۰۲ ۲۴ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
شکوفه همرنگ

اسامی دانش آموزانی که برای جابر اعلام امادگی کردند

خانم راستگو _خانم فرهادی_خانم یگانه_خانم وطن دوست_خانم تاج ور_خانم اکبرپور_خانم صائمی


بززگواران پس از فکر کردن و تصمیم گیری لطفا بنده را در جریان تصمیمات خود بگذارید . 

در پیج مطالب مفیدی از جابر میتوانید مطالعه کنید .

۰۴ بهمن ۹۶ ، ۱۴:۵۶ ۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
شکوفه همرنگ

موضوعات طرح جابر

اولیای محترم وهمکاران گرامی ، مجموعه ایی از موضوعات طرح جابر را جمع آوری کردم  و در اختیار شما می گذارم

فایل زیر را دانلود کنید


دریافت


برای دانلود وارد صفحه ایی میشوید که باید کد داده شده را وارد کادر کنید و روی گزینه رد تبلیغ کلیک کنید تا صفحه دانلود باز شود .

۰۳ بهمن ۹۶ ، ۲۲:۱۶ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
شکوفه همرنگ

توضیح جابر مدل طبقه بندی

پروژه طبقه بندی ویژه دانش آموزان پایه اول و دوم 

مراحل انجام پروژه 

1. 📒 تهیه دفتر کارنما ( دفترچه یادداشت ) البته در کلاس اول با کمک اولیا این دفتر چه نوشته می شود چون دانش آموز پایه اول محدودیت نوشتن داد 

دفتر یادداشت از ابتدا تا انتها پروژه با ذکر تاریخ بصورت روز شماره نوشته میشود 

2. انتخاب یک مجموعه برای جمع آوری مثل انواع برگ ,, میوه . دانه . پوست درختان . چوب . حشرات .پر.  و.  

3 _ تحقیق در مورد مجموعه جمع آوری شده. کتابها  _ سایتها. و افراد مطلع 

4 نوشتن طرح طبقه بندی بر اساس طبقه بتدی ساده. دوتایی یا رتبه ای در طبقه بندی دوتایی دانش اموز چند شاخص. در جدولی سه ستونه مینویسد و از مجموعه جمع اوری شده میشمارد چند تا آن شاخص را دارن در ستون آری و چند تا ندارد در ستون خیر تعداد را مینویسد و اینکار را با چندین شاخص بررسی میکند مثلا در برگ صفاتی چون باریک بودن رنگی بودن دندانه دار. بو دار بودن. و ... مورد بررسی قرار میدهد و صفاتی که تعداد انها از نظر آری یا نه بودن بیش از 20 درصد باشد طبقه بندی میکند مثلا اگر در ده برگ 7  تا باریک بله و 3 تا خیر باشد قابل. طبقه بندی است اما مثلا رنگی بودن 1 یا 2 برگ رنگی است و 9 یا 8 تا سبز رنگ طبقه بندی مناسب نیست 

5 _ بعد از مشخص شدن طرح طبقه بندی و پیدا کردن صفات مناسب برای طبقه بندی نوبت به خوده طبقه بندی است 

مثلا برگهای باریک را یه طرف می چسباند و غیر باریک را طرف.  دیگر 

دوباره طبقه بندی بعدی برگهای دندانه دار یه طرف و انها که دندانه ندارد طرف دیگر. همین طور هر تعدا صفت مناسب طبقه بندی را انجام میدهد و ضمنا اگر از هر برگ یک نمونه دارد در هر بار طبقه از ان عکس میگیرد و دوباره با یک صفت جدید طبقه را انجام می دهد و روی تابلو عکس طبقه بندی را قرار میدهد و نمونه آخر را جلو تابلو نمایش در روز نمایشگاه قرار میدهد 

6 _ مدل دیگری از طبقه بندی رتبه ای نام دارد که در آن دانش آموز یک صفت را از ضعیف تا قوی نمونه را رتبه بندی میکند مثلا در طبقه بندی دانه ها از کوچک به بزرگ در آهن ربا از ضعیف تا قوی 

در یک پروژه همزمان میشود. چندین طبقه بندی رتبه ای یا طبقه بندی ساده دوتایی داشت 

7 _ تابلو نمایش طبقه بندی شامل 

عنوان 

تحقیق زمینه ای 

طرح طبقه بندی 

عکس یا خوده طبقه بندی در صورتی که قابلیت چسباندن داشته باشد مثل پر و برگ 

طبقه بندی سنگ و خاک جلو تابلو قرار گیرد 

نتیجه گیری و منابع  و سپاسگزاری 


دریافت 

۰۳ بهمن ۹۶ ، ۲۰:۴۶ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
شکوفه همرنگ

مطالبی در مورد جابرالحیان

موضوعات طرح جابر جهت دانلود اولیا و همکاران گرامی



دریافت
حجم: 914 کیلوبایت



لینک کانال تلگرام طرح جابر



فرم داوری طرح جابر

دریافت



 ابعاد تابلو نمایش : 


طول تابلو 100 تا 120 سانتی متر 


درقسمت مشخصات دانش آموز چه بنویسیم ؟


پاسخ  : 

✳️✳️مشخصات دانش آموزان شامل چه مواردی است و کجا قرار می گیرد ⁉️

✅✅ مشخصات دانش آموزان دانش آموزان بالا و سمت چپ تابلو نمایش قرار می گیرد 🔼◀️

🔴شامل : 

🔺نوع پروژه. طبقه بندی 🔘 آزمایش 🔘 نمایش علمی تحقیق 🔘 طراحی و ساخت🔘 

🔺نام و نام خانوادگی دانش آموزان :

🔺پایه تحصیلی :

🔺معلم راهنما:

🔺نام مدرسه :

🔺منطقه :

🔺عنوان پروژه :


پروژه کلاس دوم  اکثرا باید طبقه بندی یا نمایش علمی تحقیقی باشد.


توضیحات :


پروژه طبقه بندی ویژه دانش آموزان پایه اول و دوم 

مراحل انجام پروژه 

1. 📒 تهیه دفتر کارنما ( دفترچه یادداشت ) البته در کلاس اول با کمک اولیا این دفتر چه نوشته می شود چون دانش آموز پایه اول محدودیت نوشتن داد 

دفتر یادداشت از ابتدا تا انتها پروژه با ذکر تاریخ بصورت روز شماره نوشته میشود 

2. انتخاب یک مجموعه برای جمع آوری مثل انواع برگ ,, میوه . دانه . پوست درختان . چوب . حشرات .پر.  و.  

3 _ تحقیق در مورد مجموعه جمع آوری شده. کتابها  _ سایتها. و افراد مطلع 


4 نوشتن طرح طبقه بندی بر اساس طبقه بتدی ساده. دوتایی یا رتبه ای در طبقه بندی دوتایی دانش اموز چند شاخص. در جدولی سه ستونه مینویسد و از مجموعه جمع اوری شده میشمارد چند تا آن شاخص را دارن در ستون آری و چند تا ندارد در ستون خیر تعداد را مینویسد و اینکار را با چندین شاخص بررسی میکند مثلا در برگ صفاتی چون باریک بودن رنگی بودن دندانه دار. بو دار بودن. و ... مورد بررسی قرار میدهد و صفاتی که تعداد انها از نظر آری یا نه بودن بیش از 20 درصد باشد طبقه بندی میکند مثلا اگر در ده برگ 7  تا باریک بله و 3 تا خیر باشد قابل. طبقه بندی است اما مثلا رنگی بودن 1 یا 2 برگ رنگی است و 9 یا 8 تا سبز رنگ طبقه بندی مناسب نیست 

5 _ بعد از مشخص شدن طرح طبقه بندی و پیدا کردن صفات مناسب برای طبقه بندی نوبت به خوده طبقه بندی است 

مثلا برگهای باریک را یه طرف می چسباند و غیر باریک را طرف.  دیگر 

دوباره طبقه بندی بعدی برگهای دندانه دار یه طرف و انها که دندانه ندارد طرف دیگر. همین طور هر تعدا صفت مناسب طبقه بندی را انجام میدهد و ضمنا اگر از هر برگ یک نمونه دارد در هر بار طبقه از ان عکس میگیرد و دوباره با یک صفت جدید طبقه را انجام می دهد و روی تابلو عکس طبقه بندی را قرار میدهد و نمونه آخر را جلو تابلو نمایش در روز نمایشگاه قرار میدهد 

6 _ مدل دیگری از طبقه بندی رتبه ای نام دارد که در آن دانش آموز یک صفت را از ضعیف تا قوی نمونه را رتبه بندی میکند مثلا در طبقه بندی دانه ها از کوچک به بزرگ در آهن ربا از ضعیف تا قوی 

در یک پروژه همزمان میشود. چندین طبقه بندی رتبه ای یا طبقه بندی ساده دوتایی داشت 

7 _ تابلو نمایش طبقه بندی شامل 

عنوان 

تحقیق زمینه ای 

طرح طبقه بندی 

عکس یا خوده طبقه بندی در صورتی که قابلیت چسباندن داشته باشد مثل پر و برگ 

طبقه بندی سنگ و خاک جلو تابلو قرار گیرد 

نتیجه گیری منابع 

سپاسگزاری 





 جمع آوری اطلاعات در  تحقیق زمینه ای

گام دوم در همه پروژه های علمی جمع آوری اطلاعات است که با روشهای مختلف صورت می گیرد 

🔹مشاهده کردن 

🔹پرسیدن (مصاحبه)

🔹استفاده از پرسشنامه 

🔹منابع مکتوب مانند کتاب 

🔹سایت ها 

🔹اندازه گیری 

بهترین جمع آوری اطلاعات (تحقیق زمینه ای ) استفاده حداقل دو یا سه روش بالاست ولی متاسفانه خیلی از پروژه ها فقط تحقیقات خود را محدود به سایتها می کنند که خیلی معتبر نیست پس یکی از راههای جمع آوری اطلاعات سایتها هستند. نه تنها راه ⛔️⛔️

بهترین روش جمع آوری اطلاعات تلفیق چند روش از روشهای بالا ✅✅👆👆


******

چگونگی یادداشت برداری  و گزارش نویسی در دفتر کارنما


مخاطب دانش آموزان 😀👇👇

📝✅خوانا و تمیز بنویسد 

📝✅تاریخ و زمان فراموش نشود 

📝✅سعی نکنید دفتر کارنما را پاکنویس کنید 

📝✅دفتر کارنما همزمان با انجام پروژه تکمیل می شود نه در پایان پروژه 

📝✅مشاهدات مربوط به پروژه را دقیق بنویسید 

📝✅همه جزییات حتی مشکلات و شکستهای حین پروژه نیز یادداشت شود 

📝✅اطلاعات و یافته های خود را از سایتها و کتابها و افراد مطلع کسب کردید یادداشت کنید 

✅📝یادداشت های روز قبل را مطالعه کنید تا گزارشهای بهتری بعد از این بنویسید 

✅📝 فعالیتها را طوری یادداشت کنید تا کارهای انفرادی و گروهی مشخص باشد 

📝✅از یادداشت مطالب غیر مرتبط به پروژه پرهیز کنید 

✅📝ایده ها و برنامه های روز های بعد را یادداشت کنید تا فراموش  نکنید 

📝✅برای دفتر کارنما خود می توانید فهرست تهیه کنید و با توجه به نوع پروژه بخشها و مراحل انجام کار را در دفترچه یادداشت  جدا کنید 



در قسمت شرح تحقیق چه بنویسیم ؟


✳️✳️شرح تحقیق

در پروژه تحقیق و در قسمت شرح تحقیق دانش آموز باید به روش تحقیق ( مصاحبه _ مشاهده _ اینترنت _ کتاب و ...) اشاره کند و هدف تحقیق و چه چیزی می خواهد در تحقیق بگوید اشاره کند .



منابع را چه بنویسیم؟


 منابع : 

درقسمت منابع نام کتابها و سایتها و مشاهده یا پرسشنامه و افراد مصاحبه شده ذکر شود 

⭕️کتاب : 

نام کتاب_ نام نویسنده یا مترجم _  سال انتشار _ انتشارات 

✅مانند:

مهارتهای علوم _ ترجمه فاطمه رستگار _ 1390_ انتشارات مدرسه 

⭕️سایت:  

نام سایت و آدرس لینک ......



ملاک ها و معیار های امتیاز دهی داوران


دریافت



میدونم با سرچ کردن در سایت ها کلی اطلاعات به دست میارید بازم اگه سوالی بود در خدمتم .








۰۳ بهمن ۹۶ ، ۱۵:۳۷ ۵ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
شکوفه همرنگ

توضیح جابر ( تابلو طبقه بندی)


*جمع آوری( کلکسیون ) همراه با طبقه بندی

پروژه جمع آوری شامل مجموعه ای می شود که بر اساس شباهت ها و تفاوت ها گروه بندی شده و  برچسب خورده باشند. جمع آوری می تواند پروژه خوبی برای دانش آموزان پایه های اول و دوم باشد.

نمونه هایی از پروژه های جمع آوری :

پرها                   

دانه های انگور             

تکه های پوست درختان                    

پوسته های تخم پرندگان

عدسی ها          

لانه های خالی حشرات               

فسیل ها                       

برگ ها               

ریشه ها

.

.

نکته  :

طبقه بندی یک مجموعه را به سه طریق می توان انجام داد :

الف- طبقه بندی براساس شباهت ها و تفاوت های ظاهری ( مثال : طبقه بندی مجموعه ای از سنگ ها به دوگروه صاف و ناصاف )

ب- طبقه بندی براساس نوع کاربرد ( مثال : طبقه بندی گیاهان از لحاظ کاربرد به سه گروه دارویی ، خوراکی و صنعتی )

ج - طبقه بندی بر اساس نوع عملکرد ( مثال : طبقه بندی تصویر در آینه ها و عدسی ها به حقیقی و مجازی )

 

تابلوی نمایش جمع آوری

(مناسب پایه دوم ابتدایی)

طرح طبقه بندی 
(سمت راست تابلو) 


(مواردی که دروسط تابلواست )

عنوان 


تحقیق زمینه ای


تصاویر

 (چپ تابلو این موارد )

نتیجه گیری

منابع

سپاسگزاری

 

*طرح طبقه بندی:یعنی طبقه بندی شما براساس خصوصیات فیزیکی(رنگ -وزن-شکل)و نوع گونه یا محل کشف.توجه کنید که حداقل دو نمونه برای هر دسته فراهم نمایید.شما می توانید مجموعه خود را روی تابلوی نمایش بچسبانید یا آن را روی میز قرار دهید.

۰۲ بهمن ۹۶ ، ۱۹:۴۸ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
شکوفه همرنگ

طرح جابر کلاس من

پسرای گل من عرشیا محمدی - طاها فراهانی- هومان میرزاجانی  

موضوع عنکبوت 

عنوان تارتن شفا بخش 

سپاس از اولیای محترم و پر تلاش این دانش آموزای عزیزم که زحمت فراوانی کشیدند 

به امید موفقیت و پیروزی در همه مراحل زندگی این عزیزان

۰۲ بهمن ۹۶ ، ۱۴:۰۴ ۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
شکوفه همرنگ

تمرین ساعت

جهت تمرین می توانید از این برگه ها پرینت بگیرید






۰۱ بهمن ۹۶ ، ۲۰:۵۲ ۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
شکوفه همرنگ